Auto op de zaak

Overweegt u een auto op de zaak te zetten? Kijkt u dan bijvoorbeeld eens naar een youngtimer. De fiscale bijtelling is interessant en alle zakelijke kosten van de auto zijn aftrekbaar.
Leest u vooral rustig verder: 

Onderweg in de auto zie je vooral modern ‘blik’. Heel soms rijdt er een pareltje als een oude Citroën of Volkswagen tussen. De bestuurders genieten van hun oldtimer én van de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. 

In 2010 bezocht ik het Den Hartogh Ford Museum in Hillegom. Dit museum is in 2016 helaas gesloten en de verzameling oldtimers is geveild. Een enthousiaste medewerker vertelde dat er ten minste 1 maal per jaar met de auto's moest worden gereden. Anders zouden de zuigers vast komen te zitten of zoiets. Ontzettend leuk om te zien dat auto's van soms meer dan honderd jaar oud nog kunnen rijden. Ook hier is het survival of the fittest. Slechts enkele van de destijds geproduceerde auto's zijn nog overgebleven. Dat waren niet de maandagochtendproducten. Deze overlevers zullen profijt hebben gehad van een meer dan gemiddelde zorg.

Roesten in de folder

De auto's uit die tijd zijn niet vergelijkbaar met de producten van, zeg, 50 jaar geleden. De hoeveelheid gebruikte staal is in de loop van de tijd drastisch verminderd. Dunnere staalplaten leidden tot sneller doorroesten. Niet zelden gebeurde het dat een argeloze automobilist door de bodem van zijn slechts 10 jaar oude auto zakte. Sommige automerken hadden de reputatie dat ze al in de folder begonnen te roesten. De laatste jaren is dat roesten veel minder dankzij sterk verbeterde lakken. Tegenwoordig zie je dan ook 20 jaar oude auto's zonder ook maar één roestplekje. 

Liever DS dan X

Bijna iedere autobezitter betaalt in Nederland per kwartaal motorrijtuigenbelasting of wegenbelasting. De hoogte verschilt afhankelijk van de provincie, het gewicht en de uitstoot. Voor een diesel betaal je meer dan voor een benzineauto. Voertuigen ouder dan 40 jaar zijn dankzij de oldtimerregeling daarvan vrijgesteld. Per 1 januari 2014 is de leeftijdsgrens naar 40 jaar gegaan. Daarvoor was het 25 jaar. Er geldt een overgangsregeling voor die laatste groep. De daaronder vallende auto’s komen in aanmerking voor een kwarttarief per jaar, met een maximum van €138. De gedachte achter de vrijstelling voor oldtimers was dat daar maar beperkt in werd gereden, zodat het niet billijk zou zijn de eigenaren het volle pond te laten betalen. De reden voor de vrijstelling is in de loop van de tijd veranderd naar behoud van mobiel erfgoed. Oldtimers zijn rijdende museumstukken. Inderdaad. Het is leuker op de A12 een Citroën DS uit 1975 tegen te komen dan een Tesla Model X uit 2022. 


Regeling vrijstelling aangepast

Het kabinet heeft trouwens besloten de regeling te herzien. Dat is bekend gemaakt in het Belastingplan 2024. De overgangsregeling voor oudere motorrijtuigen met een bouwjaar tot 1988 loopt per 1 januari 2028 af. Het kabinet stelt voor om de vrijstelling per 2028 te beperken tot auto's van 40 jaar of ouder. Een kwarttarief zal niet meer aan de orde zijn.

Youngtimer fiscaal aantrekkelijk

Vrijstelling van motorrijtuigenbelasting is meestal niet het motief om in een oldtimer te rijden, ofschoon deze besparing natuurlijk mooi meegenomen is. Populair is de zogenoemde youngtimerregeling ter beperking van de fiscale bijtelling voor privégebruik van een zakenauto. Normaliter geldt er voor auto’s van de zaak een bijtelling van 22% van de cataloguswaarde. Bij een auto van €50.000 is dat €11.000. Voor auto's van 15 jaar of ouder is dat 35% over de actuele waarde. Rijd je bijvoorbeeld in een Volvo V70 van 16 jaar oud met een waarde van €4.000, dan is de bijtelling slechts €1.400. Dat is natuurlijk nogal een verschil. Alle kosten kunnen zakelijk worden geboekt. Ook oldtimers in de zin van de motorrijtuigenbelasting komen hier in principe voor in aanmerking. Maar zij zijn vanwege mindere betrouwbaarheid en hoger brandstofverbruik in het algemeen niet geschikt voor de dagelijkse mobiliteit.

OUDE AUTO'S EN MILEU

Het moge duidelijk zijn dat oldtimers en diesels van 20 jaar en ouder niet bepaald milieuvriendelijk zijn. Daar staat tegenover dat we ook niet iedere 5 jaar onze auto door de shredder moeten halen, omdat er inmiddels auto’s met ietsje minder uitstoot zijn ontwikkeld. De ecologische footprint van echte oldtimers is bescheiden, omdat daarmee niet veel kilometers mee worden gereden.

Wilt u meer informatie over een auto op de zaak zetten? Neemt u dan contact op met HEJO Advies & Administratie door het contactformulier op onze website in te vullen. 

Share our website